Austrálske miniautíčko - druhé vozidlo do rodiny
Publikované 22.07.2013 v 13:00 v kategórii RETROTECHNIKA, prečítané: 643x
V roku 1963 predstavila austrálska spoločnosť Lightburn štvormiestny miniautomobil s laminátovou karosériou a motorom Villiers. Reklamná kampaň propagovala trojdverové štvormiestne vozidlo menom Zeta, ako druhé rodinné auto. Kuriózny vzhľad ho k tomu naozaj predurčoval. Mikroautomobilka nakoniec postavila iba niekoľko stoviek automobilov.
Vpredu umiestnený motor poháňal predné kolesá. Vzduchom chladený dvojtaktný radový dvojvalec Villiers mal objem 323 cm³, vŕtanie 56,9 mm a zdvih 63,5 mm, kompresiu 7,3, výkon 12 kW (16 koní) pri 5000 ot/min, krútiaci moment 25 Nm pri 4200 ot/min. Prenos výkonu prebiehal prostredníctvom štvorstupňovej prevodovky. Rázvor predstavoval 1880 mm, rozchod 1067/1118 mm, vonkajšie rozmery 3073x1372x1422 mm, hmotnosť 435 kg a maximálna rýchlosť 90 km/h.
Výrobca zvýrazňoval v reklamnej kampani využitie auta, ako druhého rodinného
V roku 1964 Lightburn začal predávať otvorený dvojmiestny roadster Sports s laminátovou karosériou bez dverí na trúbkovom ráme, motorom vzadu a pohonom zadných kolies. Pohonný agregát tvoril vzduchom chladený dvojtaktný radový dvojvalec Fichtel&Sachs s objemom 494 cm³ (rovnaký bol použitý vo vozidle Messerschmitt Tiger), vŕtaním 67 mm, zdvihom 70 mm, kompresiou 6,5, karburátorom Bing, výkonom 15 kW (20 koní) pri 5000 ot/min, krútiacim momentom 33 Nm pri 4000 ot/min.
Kombi verzia dostala úsmevný názov "Saloon"
K výbave patrila štvorstupňová prevodovka. Vozidlo dlhé 3225 mm a široké 1498 mm malo hmotnosť 400 kg a dosahovalo maximálnu rýchlosť 125 km/h. V roku 1964 vyrobil Harold Lightburn celkom 28 vozidiel Zeta Sports. Konštrukčne auto vychádzalo z prototypu Frisky Sprint z roku 1959.
Komentáre
Celkom 0 kometárov